Skip to main content

ELSLOO

Wandeling Catsop (Elsloo) – Terhagen

• Afbeeldingen | Bron: Guus Peters ©

Deze tocht voert u vanuit het mooie eeuwenoude Catsop naar het idyllische Terhagen. U maakt kennis met de het gevarieerde landschap op het snijpunt van het plateau van Schimmert met het Maasdal. U wandelt door hellingbossen langs en de natuur weiden in het Maasdal en terug naar Catsop gaat u via holle wegen en mooie vergezichten. Het is een niet te lange maar toch zeer afwisselende wandeling vanwege de gevarieerdheid van het landschap. Alleen op een kwart van de route (Kasteel Elsloo) en op het einde (Ijsboerderij Maas) is terrasbezoek mogelijk.

Foto 1
Het vertrekpunt is het pleintje “Op de Dries” in Catsop. We staan met de rug naar de kapel en nemen de (geasfalteerde veldweg recht voor u (aan het begin links van deze weg staat een electro-huisje). Bij de kruising gaan we rechtsaf. Dit is de Lindeberg-straat, die overgaat in een holle weg. We volgen de holle weg en gaan bij de eerste T-splitsing de weg naar links en lopen vervolgens door tot aan de spoorbrug. Hier gaan we naar rechts over de brug.

Foto2
Aan de andere kant van de brug lopen we rechtdoor de helling af naar de kern van Terhagen.

Foto 3
Onder aangekomen gaan rechtdoor via het bospad en nemen vervolgens het tweede pad (in de bocht) naar rechts en gaan direct weer rechts.

Foto 4
We lopen nu naar beneden, nemen de eerste weg naar links en komen onderaan de helling, waar we weer naar rechts gaan. U bent nu in het kasteelpark. We volgen het verharde pad langs de vijver (200 meter rechts van u ligt kasteel Elsloo met terras) en gaan links de poort van het park uit. Lopen over een bruggetje en gaan op de verharde weg naar links. Rechts van u ligt de hoge dijk van het Julianakanaal.
Deze dijk ontneemt u het zicht op de Maas die hier zeer nabij is.

Foto 5
Na 50 meter nemen we het eerste wandelpad links van u en blijven, parallel aan de weg, dit pad volgen tot dat u aankomt bij een dijk (restant).
U wandelt nu door de voormalige waterrijke beemden in het Maasdal, langs de rand van het Bunderbos .
Bij de dijk aangekomen volgt u het pad naar links langs deze dijk en bij de Hemelbeek gaat u naar rechts.

Foto 6
U blijft de beek helemaal volgen totdat u bij een grote duiker onder de spoorlijn komt en vervolg het voetpad door de (donkere) duiker.
Aan de ander kant aangekomen gaat u naar links en neemt het bruggetje. Hier achter gaat u weer naar links en dan direct naar rechts. Blijf nu dit voetpad omhoog volgen tot u aan de bosrand op een T-splising komt. Hier gaat u naar rechts. Het pad voert u over een bruggetje, en loopt rondom een boerderij. Uiteindelijk komt u weer op een bredere veldweg uit die u rechtdoor blijft volgen. Links van u heeft u een mooi uitzicht over Elsloo en het Maasdal. Rechts passeert u het bejaardenhuis van Geulle.

Bij de T-splitsing met de verharde weg gaat u naar links en neem vervolgens de 9 meter diepe holle weg aan de linkerkant. U loopt nu door de Eyskensweg een onderdeel van de middeleeuwse route van Maastricht naar Roermond. Na de holle weg neemt u de veldweg naar links en bij de T-splitsing gaat u naar rechts. Deze weg volgt u totdat u weer op het pleintje “Op de Dries” uitkomt het vertrek en eindpunt van deze wandeling. Voor u vertrekt raden we aan om de kapel van Catsop te bekijken. Een mooie Mariakapel waar in het plafond de legende van Winandus is weergegeven. Links van u ligt ook de “Hof van Catsop” een ontginningshoeve welke aan de oorsprong van Catsop staat. Hier is een terras en ijssalon gevestigd, Ijsboerderij Maas.