Skip to main content

ELSLOO

Wandeling Elsloo - Hoog Catsop ca. 10 KM

• Afbeeldingen | Bron: Guus Peters ©

Deze wandeling is geschreven zowel voor liefhebbers van natuur en landschap als historie. Ze begint in de prachtige historische kern van Elsloo (beschermd dorpsgezicht), voert u langs kasteel Elsloo met aangrenzend Engels landschapspark welk overgaat in hellingbossen langs en natuurweiden in het Maasdal. Vanuit het Maasdal voert zij u naar de hoogten rond het mooie eeuwenoude Catsop. De holle wegen, graften en vergezichten maken u duidelijk dat dit gebied een uitloper van het plateau van Schimmert is, het begin van het Heuvelland. Op driekwart van de wandeling heeft u gelegenheid tot terrasbezoek in Catsop bij Ijsboerderij Maas. Ter afsluiting kunt u in de oude kern kiezen uit diverse drank en eetgelegenheden.
Het Streekmuseum de Schippersbeurs (Op de Berg) is aan te bevelen aan iedereen die meer wil weten van de historie van de Maasstreek.

Foto 1
Het vertrekpunt is de Sint Augustinuskerk in de historische kern van Elsloo. We staan op het kerkplein met de rug naar de toren en gaan rechtsaf , langs de oude Pastorie en via een kleine trap naar de klinkerweg. Onderaan gaan we linksaf. In de scherpe bocht, nemen we naar rechts het bestrate voetpad. Hier staan we stil om de omgeving met uitzicht op de oude kern en over het dal van de Grensmaas in ons op te nemen.

Foto 2
We vervolgen onze weg via de lange trap naar beneden. We zijn nu op de Maasberg, scherprechter in menige wielerwedstrijd. We gaan naar rechts. Links van u ligt een oeroude waterplaats van Elsloo en de kasteelboerderij. Aan het einde van de bebouwing gaan we naar naar links enige trappen af het kasteelterrein op. We zijn in het kasteelpark en lopen langs het restaurantterras door tot aan de vijver die we gaan
volgen naar links via het pad langs de vijver. We blijven doorlopen, gaan over een lange vlonder, nemen het bruggetje aan het eind van de vijver en lopen hier recht door de beemden.

Foto 3
Hier heeft u hier een mooi zicht op het kasteelpark en kasteel. Bij de T-splitsing gaan we naar links en nemen het wandelpad, parallel aan de doorgaande weg, en volgen dit pad tot bij een dijk (restant).

Foto4
U wandelt nu door de voormalige waterrijke beemden in het Maasdal, langs de rand van het Bunderbos . Bij de dijk aangekomen volgt u het pad naar links langs deze dijk en bij de Hemelbeek gaat u naar rechts. U blijft de beek helemaal volgen totdat u bij een grote duiker onder de spoorlijn komt en vervolg het voetpad door de (donkere) duiker. Aan de ander kant aangekomen gaat u naar links en neemt het bruggetje. Hier achter gaat u weer naar links en dan direct naar rechts. Blijf nu dit voetpad omhoog volgen tot u aan de bosrand op een T-splitsing komt. Hier gaat u naar rechts. Het pad voert u over een bruggetje en loopt rondom een boerderij. Uiteindelijk komt u weer op een bredere veldweg uit die u rechtdoor blijft volgen. Links van u heeft u een mooi uitzicht over Elsloo en het Maasdal. Rechts passeert u het bejaardenhuis van Geulle. Bij de T-splitsing met de verharde weg gaat u naar rechts en lopen we door tot de kruising, “Aan de Scheer” in Hussenberg (Geulle) en gaan hier naar links. Het pand op de hoek was in de Bokkerijderstijd een herberg en de kastelein een beruchte Bokkerijder. We lopen door tot de verharde weg en volgen deze links omhoog. Hier heeft u een mooi gezicht op Catsop .

foto 5
We volgen de weg tot aan de eerste boerderij aan de linkerkant en slaan hier linksaf de veldweg (die voor de boerderij loopt) in. U bent hier boven op de Horst en voor u heeft u een schitterend uitzicht over Elsloo en het Maasdal.

Foto 6
De veldweg was ooit een belangrijke weg over het plateau van Schimmert, waar dit gebied een uitloper van is, naar Valkenburg. De weg gaat over in een holle weg die we helemaal tot beneden volgen. We zijn nu in Catsop “op het Einde”, Volg de weg totdat u bij de kapel van Catsop komt. Dit is een eeuwenoude Mariakapel waar in het plafond de legende van Winandus is weergegeven. Bij de kapel gaat u naar links. Rechts van u ligt de Hof van Catsop, een ontginningshoeve die aan de oorsprong van het gehucht ligt. Hier treft u een terras en ijssalon aan. Voor u ligt het pleintje “Op de Dries”. U neemt de weg links langs het pleintje en in het verlengde hiervan volgt u de geasfalteerde veldweg recht voor u (aan het begin links van deze weg staat een electro-huisje).

Foto 7
Bij de kruising gaan we rechtsaf. Dit is de Lindebergstraat, die overgaat in een holle weg. We volgen de holle weg en nemen bij de eerste T-splitsing de weg naar links en lopen vervolgens door tot aan de spoorbrug. Hier gaan we naar rechts over de brug. Aan de andere kant van de brug lopen we rechtdoor de helling af naar de kern van Terhagen. Onder aangekomen gaan we rechtdoor via het bospad en nemen het eerste voetpad naar rechts, langs de bosrand. U loopt door totdat het bospad naar links draait.u . Hier gaat u naar links en dan direct rechts over het bruggetje en vervolgens beklimt u de helling.

Op het bruggetje ziet links beneden het zgn. Terhagerpötje , de oude wasplaats van Terhagen Bovenaan de helling gaat u direct links en loopt door tot aan het oud voormalig theehuisje. Hier heeft u een mooi uitzicht over het Maasdal. Vanaf het theehuisje vervolgt u uw weg en gaat bij de T-splising naar rechts. U blijft deze oude kasteellaan volgen. Bij een kruispunt van paden, recht voor u ligt een brug, gaat u naar links en direct rechts via een knuppeltrap naar beneden. Onderaan gaat u links en neemt de betonnen trappen terug het dorp in. gaat u naar links en gaat u direct rechts via een knuppeltrap naar beneden. Onderaan gaat u links en neemt de betonnen trappen terug het dorp in. Bovenaan gaat u naar links, rechts van u ligt de kapel op de splitsing van Kaakstraat, Raadhuisstraat en Dorpstraat.

Foto 8
U blijft hier rechtdoorlopen en via de Dorpstraat komt u bij de splitsing Maasberg en Op de Berg. Hier gaat u naar rechts en neemt de trappen aan de rechterkant. U ziet de kerk weer liggen, het vertrek en eindpunt van deze wandeling.

• Laatste update op .
Jean-Luc Detilleux
Mooi gemaakt, uw routes! Proficiat. Ik heb Elsloo en Stein pas ontdekt en de streek bevalt me zeer. Aan de overkant kende ik al Leut en Meeswijk, maar de landschap is er verschillend.Groetjes uit luik.JLD